Nowy rok szkolny to również nowe pomysły i wyzwania. Dlatego nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 5 postanowili, jak co roku, wzbogacić ofertę edukacyjną poprzez wprowadzenie do programu coś nowego i poszerzającego działalność szkoły. Zaowocowało to złożeniem do Kuratorium Oświaty w Katowicach 6 wniosków dotyczących wpisania naszych pomysłów na listę Innowacji Pedagogicznych.
Oto one:
„Rycerz Eurydyta” – autor Halina Raszka. Innowacja ta ma służyć kształtowaniu u uczniów postaw prospołecznych, a konkretnie cech rycerskich – szlachetności, odwagi, uczciwości, lojalności, prawdomówności, akceptacji inności, tolerancji, empatii, pracowitości, otwartości oraz w dobie cyfryzacji i komputeryzacji przywracać wartość, słowu czytanemu, poprzez promowanie czytelnictwa. Innowacja „Rycerz Erudyta” ma na celu nagradzać pozytywne zachowania uczniów oraz poszerzać jego horyzonty myślowe, a tym samym stwarzać w środowisku szkolnym sprzyjające warunki do nauki i zabawy. Ma również inspirować do samodzielnego rozwijania swoich zainteresowań i talentów oraz przygotowywać przyszłościowo do odpowiedzialnego bycia rodzicem, pracownikiem i obywatelem.
„Piątek z Bajką” – autor Joanna Bolechowicz-Świerczek. Pomysł na tą innowację zrodził się na skutek zauważenia potrzeby rozwijania zainteresowań czytelniczych już u najmłodszych uczniów. To kontakt z książkowym językiem, szata graficzna i ilustracje wzbogacają słownictwo, rozwijają wyobraźnię, kształtują spostrzegawczość i pobudzają do twórczej aktywności. Przyczyniają się do poszerzania wiedzy o otaczającym świecie, uczą tolerancji, rozumienia i stosowania norm moralnych. Wprowadzenie tej innowacji uatrakcyjni zajęcia czytelnicze, podczas których zaproszeni rodzice będą czytać wybrane bajki dzieciom z klasy I. Będzie to wspólnie spędzony czas dzieci z rodzicami w szkole.
„Systematycznie kapitał odkładam” – autor Joanna Bolechowicz-Świerczek. Jest to innowacja pedagogiczna, skierowana do uczniów, będących członkami SKO, której realizacja przyczyni się do poszerzenia wiedzy i umiejętności w zakresie ekonomii. Oszczędzania, przedsiębiorczości i zarządzania swoimi finansami można się nauczyć, dlatego ważne jest, aby wykorzystać naturalną ciekawość, chęć uczenia się, chęć pozyskiwania nowych doświadczeń w celu wprowadzenia dziecka w zawiły świat finansów. Szacunek do pieniędzy i umiejętność dbania o swoją kondycję finansową zaprocentuje w przyszłości. Chociaż ekonomia jest poważną nauką, to edukacja ekonomiczna odbywająca się przez atrakcyjne gry i zabawy będzie dla uczniów interesującym doświadczeniem.
„Nauka pływania dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 w Wiśle” – autor Jarosław Sobczyk. Ruch w wodzie przynosi wiele pozytywnych efektów w organizmie młodego człowieka. Pływając hartujemy ciało, wzmacniamy mięśnie i stawy, doskonalimy układ krążenia i oddychania. Umiejętność pływania zwiększa bezpieczeństwo przebywania nad wodą. Nauczenie pływania stanowi troskę o zdrowie dzieci oraz ich odpowiedzialność za zdrowie i życie innych. Ruch w wodzie to również dobra zabawa i efektywne wykorzystanie czasu wolnego.
,,Organizacja fakultetu rekreacyjno-sportowego dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 w Wiśle” – autor Jarosław Sobczyk. W dobie wszechobecnych gier komputerowych i biernego spędzania czasu istnieje ogromna potrzeba wprowadzania dodatkowy zajęć sportowych. Aktywność fizyczna odgrywa bardzo istotną rolę w życiu człowieka. Szczególnie ważną i nieocenioną funkcję spełnia w odniesieniu do dzieci i młodzieży. Bawiąc się młody człowiek nabywa nowych umiejętności i wiadomości. Uprawiając systematycznie sport, odnosi wiele korzyści owocujących bardziej harmonijnym rozwojem, tężyzną fizyczną i lepszym zdrowiem. Nieoceniony jest wpływ dodatkowych zajęć sportowych na właściwe wychowanie dziecka i jego rozwój społeczny. Zajęcia prowadzi utytułowany sportowo nauczyciel Jarosław Sobczyk, który w tej dziedzinie jest wsparciem i przykładem dla młodych sportowców.
,,Kto czyta nie błądzi” – autor Barbara Dragon. Celem tej innowacji jest propagowanie czytelnictwa i zachęcanie dzieci do częstego sięgania po książkę. Dzięki regularnemu czytaniu wzbogacamy słownictwo dziecka, wiedzę ogólną, wyrabiamy nawyk korzystania z książek, a przede wszystkim rozwijamy wyobraźnię. Czytając znajdujemy odpowiedzi na wiele trudnych pytań, zatem nie błądzimy w ciemnościach niewiedzy. Dzieci w trakcie tych zajęć będą doświadczać, że czytanie może być pasjonujące i jest o wiele ciekawsze niż gry komputerowe.
Innowacje pedagogiczne są z całą pewnością dużym wyzwaniem dla nauczycieli. Warto jednak pokusić się o zaproponowanie nowych sugestii i zamierzeń, które staną się odpowiedzią na konkretne potrzeby ucznia i będą wsparciem dla jego wszechstronnego rozwoju.
Autorzy innowacji